Argumentação e metáfora
Uso de IA e manutenção de pontos de vista no discurso institucional
Abstract
Going beyond a simple association by similarity and encompassing a way of apprehending reality through stereotypes, the use of metaphors as an argument contributes to the perception, treatment of meanings, and orientation of viewpoints. In this context, we propose to analyze, within a corpus consisting of Giorgia Meloni's speech to the Italian Council, the use of GPT AI in the translation and expansion of the meanings of employed metaphors. We are theoretically and methodologically grounded in Discourse Analysis Theory (DAT), using an automatic translator to observe whether the metaphors used by Meloni maintain the viewpoint orientation from Italian to Portuguese, as well as the tool's performance in refinement tasks. The results of the analyses indicate that, both in the original and the translations, the metaphors, even with minor variations, retained their meanings unchanged, and the tool proved effective in (re)activating and refining the implicit viewpoint in the institutional discourse.
Downloads
References
ADAM, Jean-Michel. La linguistique textuelle: introduction à l’analyse textuelle des discours. Paris: Armand Colin, 2020.
AMOSSY, Ruth. As modalidades argumentativas do discurso. Tradução de Glaucia Muniz Proença Lara. In: LARA, Glaucia Muniz Proença; MACHADO, Ida Lúcia; EMEDIATO, Wander. (orgs.). Análises do discurso hoje, v. 1. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008. p. 231-254.
AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. Coord. da tradução de Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio-Ferreira. São Paulo: Contexto, 2018.
AMOSSY, Ruth; PIERROT, Anne Herschberg. Estereótipos e clichês. Tradução de Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2022.
BONHOMME, Marc. Stéréotypie et argumentation dans les proverbes métaphoriques. In: BIGLARI, Amir e SALVAN, Geneviève (dir.) Figures en discours. Nice: Academia-L’Harmattan, 2015. p. 235-254.
CATELÃO, Evandro de Melo. Explorando a capacidade de produção textual e sentidos entre humanos e IA: estudo comparativo de resumos acadêmicos. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, e1835, 2024. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/74192. Acesso em: 04 mar. 2025.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães et al. Linguística Textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes, 2022.
KURAN, Timur. Sous-développement économique au Moyen-Orient: le rôle historique de la culture, des institutions et de la religion. Afrique contemporaine, Paris, France, n. 226. v. 2, p. 31-54, 2008. Disponível em: https://shs.cairn.info/revue-afrique-contemporaine1-2008-2-page-31?lang=fr. Acesso em: 10 oct. 2024.
PRANDI, Michele. Conceptual conflicts in metaphors and figurative language. New York: Routledge, 2017.
PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: A nova retórica 2. ed. Tradução de Maria Ermantina Galvão. Martins Fontes, 1996.
RABATEL, Alain. Du sens et de l’interprétation au prisme de la problématique translinguistique du point de vue. Orbis Linguarum, v. 50, 2018.
RABATEL, Alain. Pour une lecture linguistique et critique des médias. Empathie, éthique, point(s) de vue. Limoges: Lambert-Lucas, 2017.
RABATEL, Alain; CHAUVIN-VILENO, Anne. La question de la responsabilité dans l’écriture de presse. Sémen, n. 22, 2006. Disponível em: https://journals.openedition.org/semen/2792. Acesso em: 12/11/2024.
SCHICK, Timo; SCHÜTZE, Hinrich. True Few-Shot Learning with Prompts—A Real-World Perspective. Transactions of the Association for Computational Linguistics, v. 10, p. 716-731, 2022.
ROSA, Marluza da. Leis e leituras: análise do discurso institucional sobre as “reformas universitárias” no Brasil e na França (2003-2013). Avaliação, Sorocaba, v. 26, n. 02, p. 461-482, jul. 2021.
RUSSEL, Stuart; NORVIG, Peter. Inteligência Artificial: uma abordagem moderna. Tradução de Regina Célia Simille de Macedo. Rio de Janeiro: GEN LTC, 2022.
YENDURI, Gokul et all. GPT (Generative Pre-trained Transformer) – A comprehensive review on enabling technologies, potential applications, emerging challenges, and future directions. arXiv, 21 maio de 2023. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2305.10435. Acesso em: 10 out. 2024.
Copyright (c) 2025 Autor e Revista EID&A

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).