Argumentative Script

A proposal for reconstruction (of the network) of arguments in a controversy

Keywords: Argumentative Script, Argumentative Question, Argumentation Scheme, Non-Partisan School

Abstract

The study of argumentative script has gained visibility in argumentation theory. Argumentative scripts consist of networks of arguments organized around issues regarding a dispute in which various arguers defend their point-of-view supported by arguments drawn from the pool of possible arguments. In this article, we aim to propose a methodology for reconstructing the arguments that compose the argumentative script of a specific opinion conflict. We will especially mobilize the concepts of argumentative question, which addresses the thematic delineations characterizing what is being discussed, and of argumentation scheme, which plays a fundamental role in what we assume as the unit of composition of the argumentative script - the argument. To illustrate the proposal for argument reconstruction, we will contextualize the opinion conflict about the Non-Partisan School movement, a dispute from which an argumentation was inferred, and present in detail the steps for reconstructing an argument that integrates the network of arguments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Pereira da Silva, Universidade de São Paulo

Mestre em Letras (2022) pelo programa de Filologia e Língua Portuguesa, do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP). Bacharel e Licenciado em Letras - Português e Inglês (2017) pela mesma instituição (FFLCH-USP). Participou, em 2015, do Projeto Para História do Português Paulista. Em 2017, desenvolveu Iniciação Científica pelo Projeto Gramática, Cognição e Discurso - Fase 2, sob a orientação do Prof. Dr. Paulo Roberto Gonçalves Segundo. Atualmente, é doutorando em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa (DLCV-FFLCH-USP). Realiza pesquisa de doutorado sobre polílogos argumentativos em fóruns de discussão. Integra os Grupos de Pesquisa "Estudos de Linguagem, Argumentação e Discurso - ELAD" (UESC/CNPq) e "Núcleo de Estudos em Análise Crítica do Discurso - NEAC" (USP/CNPq). Contribui com o projeto "Discurso, Interação e Argumentação em Mídias Digitais - Projeto DIA".

References

AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. Tradução: Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio-Ferreira. São Paulo: Contexto, 2018.

ARGUMENTÁRIO. In: GRÁCIO, Rui Alexandre. Vocabulário de argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2015. Disponível em: https://www.ruigracio.com/VCA/Argumentario.htm. Acesso em: 30 nov. 2021.

DA SILVA, Lucas Pereira. Escola Sem Partido: categorização e construção de referentes em textos opinativos. In: GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto et al. (Orgs.). Trajetórias teórico-metodológicas nos estudos do discurso. São Paulo: FFLCH, 2019, p. 276-294. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/9788575063910.

DA SILVA, Lucas Pereira. Explorando o Argumentário: uma análise lógico-discursiva do debate público sobre o Escola Sem Partido. 352f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-02012023-123156.

DA SILVA, Lucas Pereira. A representação do professor na discursividade do Escola Sem Partido: uma proposta analítica. In: GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto et al. (Orgs). Tecendo sentidos: investigações em estudos linguísticos, textuais e discursivos. São Paulo: FFLCH, 2024.

FAIRCLOUGH, Norman. Analysing Discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, Norman; FAIRCLOUGH, Isabela. Political Discourse Analysis: A method for advanced students. London: Routledge, 2012.

GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto. A configuração funcional da argumentação prática: uma releitura do layout de Fairclough & Fairclough (2012). EID&A – Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, v. 2, n. 19, p. 109-137, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/eidea-19-v2-2498.

GONCALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto. A configuração funcional da argumentação epistêmica: uma releitura do layout de Toulmin em perspectiva multidisciplinar. Bakhtiniana – Revista de Estudos do Discurso, v. 15, n. 3, p. 236-266, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2176-457347130.

GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto. Lógica Informal: uma introdução aos procedimentos de análise e de avaliação dos argumentos. In: AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan; DAMASCENO-MORAIS, Rubens. Introdução à análise da argumentação. Campinas: Pontes Editores, 2022. p. 101-134.

GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto. Argumentação prática: teoria, método e análise. 395f. Tese (Livre-Docência) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2023.

GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto. O lugar do argumentário nos estudos da argumentação: discutindo conceitos e procedimentos de análise. In: AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan de; PIRIS, Eduardo Lopes (org.). Argumentação e discurso na multidisciplinaridade. Campinas: Pontes, 2024.

GOODWIN, Jean. Should Climate Scientists Fly? A Case Study of Arguments at the System Level. Informal Logic, v. 40, n. 2, p. 157–203, 2020. DOI: https://doi.org/10.22329/il.v40i2.6327.

GRÁCIO, Rui Alexandre. Para uma teoria geral da argumentação: questões teóricas e aplicações didácticas. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho. Braga. 2010.

GRÁCIO, Rui Alexandre. Vocabulário Crítico de Argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2015.

HAYNAL, Thabata Dias. “Por quais estátuas os sinos do nosso luto dobram?”: construindo o argumentário do dissenso em torno de monumentos racistas e colonialistas no Brasil. 291f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-23052023-113031.

ISOLA-LANZONI, Gabriel; DA SILVA, Lucas Pereira. O lugar da argumentação na interculturalidade: reflexões a partir do curso Problems in the Anthropology of Argument. In: AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan de; PIRIS, Eduardo Lopes (Orgs.). Argumentação e discurso na multidisciplinaridade. Campinas: Pontes, 2024.

JUBRAN, Clélia Cândida Abreu Spinardi. Revisitando a noção de tópico discursivo. Cadernos de Estudos Lingüísticos, v. 48, n. 1, p. 33–42, 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i1.8637253.

MACAGNO, Fabrizio. A Means-End Classification of Argumentation Schemes. In: VAN EEMEREN, Frans; GARSSEN, Bart. Reflections on Theoretical Issues in Argumentation Theory. Heidelberg/New York/Dordrecht/London: Springer, 2015. p. 183-201.

MACAGNO, Fabrizio; WALTON, Douglas. Argumentos de raciocínio prático: uma abordagem modular. Tradução: Paulo Roberto Gonçalves-Segundo, Gabriel Isola-Lanzoni, Lucas Pereira da Silva e Winola Weiss Pires Cunha. EID&A – Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 19, p. 140-184, ago. 2019[2018]. DOI: https://doi.org/10.17648/eidea-19-2448.

PALMIERI, Rudi; MAZZALI-LURATI, Sabrina. Multiple Audiences as Text Stakeholders: A Conceptual Framework for Analyzing Complex Rhetorical Situations. Argumentation, v. 30, n. 4, p. 467-499, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s10503-016-9394-6.

PLANTIN, Christian. A argumentação: História, teorias, perspectivas. Tradução: Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2008[2005].

REBOUL, Olivier. Introdução à retórica. São Paulo: Martins Fontes, 2004[1998].

TINDALE, Christopher. Replicating Reasons: Arguments, Memes, and the Cognitive Environment. Philosophy & Rhetoric, v. 50, n. 4, p. 566–588, 2017. DOI: https://doi.org/10.5325/philrhet.50.4.0566.

TOULMIN, Stephen. Os usos do argumento. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

VAN EEMEREN, Frans. Argumentation Theory: A Pragma-Dialectical Perspective. Cham: Springer International Publishing, 2018.

WALTON, Douglas; MACAGNO, Fabrizio. A classification system for argumentation schemes. Argument & Computation, Amsterdam, v. 6, n. 3, p. 219–245, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19462166.2015.1123772.

Published
2024-06-23
How to Cite
da Silva, L. P., & Gonçalves-Segundo, P. R. (2024). Argumentative Script. Revista Eletrônica De Estudos Integrados Em Discurso E Argumentação, 24(1), 81-106. https://doi.org/10.47369/eidea-24-1-4105
Section
Artigos