How is the argumentation processed in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC)?

A study about discursive modalizers

Keywords: BNCC, Education, Discursive modalizers, Argumentation

Abstract

This study on Base Nacional Comum Curricular BNCC) (BNCC) aims to describe the functioning of discursive modalization, as a semantic-argumentative and enunciative phenomenon in that document. Therefore, it is based on the conception of argumentation in the language of Ducrot and collaborators (1987 and 1988) and on the studies on Discursive Modalization, proposed by Castilho & Castilho (2002) and by Nascimento & Silva (2012). With regard to the BNCC, studies by Caneiro (2020) and Silva (2021) are used. The corpus of this study is constituted by the sections of Introduction and Elementary School Stage (Languages ​​area), of the mentioned document. The research is quali-quantitative in nature and descriptivist and interpretive. With the analysis of the corpus, it was found that the most recurrent modalizers were the deontics of obligatoriness, the evaluative ones, and the delimiters producing different effects of meaning, functionalities in the document.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erivaldo Pereira do Nascimento, Universidade Federal da Paraíba

Docente da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Brasil.

Janaína Melo da Silva

Bacharel em Secretariado Executivo Bilíngue e Licencianda em Letras Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Bolsista de Iniciação Científica CNPq/UFPB 2021-2022

References

ANSCOMBRE, Jean-Claude; DUCROT, Oswald. La argumentación en la lengua. Versión española de Julia Sevilla e Marta Tordesillas. Madrid: Editorial Gredos S.A., 1994.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 16 set. 2021.

CARNEIRO, Moaci Alves. BNCC fácil: Decifra-me ou te devoro: 114 questões e respostas para esclarecer as rotas de implementação da BNCC. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

CASTILHO, Ataliba T. de; CASTILHO, Célia M. M. de. Advérbios modalizadores. In: ILARI, Rodolfo. (org). Gramática do português falado. Vol. II: Níveis de Análise Linguística. 4. ed. ver. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2002.

DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Revisão técnica da tradução Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 1987.

DUCROT, Oswald. Polifonia y Argumentación: Conferencias del Seminario Teoria de La Argumentación y Análisis del Discurso. Cali: Universidad del Valle, 1988.

DUCROT, Oswald. Introducción: Conferencia 1. In: CAREL, Marion; DUCROT, Oswald. La semántica argumentativa: una introducción a la teoría de los bloques semánticos. Buenos Aires: Colihue, 2005. p. 11-25

ESPÍNDOLA, Lucienne. A Argumentação X Adjetivos X Gênero Opinativo. Texto da comunicação coordenada “Argumentação em gêneros discursivos” da IV Semana de Letras. João Pessoa: UFPB, 2003 (Mimeografado)

NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do. Jogando com as vozes do outro: a polifonia – recurso modalizador – na Notícia Jornalística. Tese de Doutorado. João Pessoa, UFPB, 2006.

NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do. Jogando com as vozes do outro: argumentação na notícia jornalística. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2009.

NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do; SILVA, Joseli Maria. O fenômeno da modalização: estratégia semântico-argumentativo e pragmático. In. NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do (org.). A argumentação na redação comercial oficial: estratégias semânticas-discursivas em gêneros formulaicos. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2012. p. 63-100

NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do. A polifonia nos gêneros acadêmicos e formulaicos: a construção de sentidos a partir da evocação da palavra alheia. Letras de hoje. Porto Alegre, v.50, n.50, n.3, p. 342-351, jul-set. 2015.

NOGUEIRA, Teresinha Nunes. A Leitura na BNCC: propostas de intervenção para o Ensino Fundamental II. Dissertação. Cajazeiras-PB, 2020. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/bitstream/riufcg/21315/1/TERESINHA%20NUNES%20NOGUEIRA.DISSERTA%c3%87%c3%83O%20PROFLETRAS.2020.pdf. Acesso em: 01 out. 2021.

SILVA, Jéssica Rodrigues. O Eixo Análise Linguística na BNCC: Estudo sobre (des)continuidades do Documento Norteador da Educação Básica. Dissertação. Campina Grande-PB, 2021. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/bitstream/riufcg/18538/1/J%c3%89SSICA%20RODRIGUES%20SILVA%20%20%e2%80%93%20DISSERTA%c3%87%c3%83O%20%28PPGLE%29%202021.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

SILVA, Marcos Antônio da. Argumentação e polifonia na língua. In. NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do (org.). A argumentação na redação comercial oficial: estratégias semânticas-discursivas em gêneros formulaicos. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2012. p. 29-62

Published
2023-06-01
How to Cite
Pereira do Nascimento, E., & Melo da Silva, J. (2023). How is the argumentation processed in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC)?. Revista Eletrônica De Estudos Integrados Em Discurso E Argumentação, 23(1), 57-78. https://doi.org/10.47369/eidea-23-1-3613
Section
Artigos