The awakening of the passions: Candido's rhetoric in Clarice Lispector's debut
Abstract
The literary critical discourse, of epideictic order, since it aims to praise or censure a work and its author, can consecrate unknown writers, such as the modernist Clarice Lispector. Based on these considerations, this study adopts as object of analysis the literary criticism "Perto do coração selvagem", written by Antonio Candido, referring to Lispector's debut novel. It aims to show which passions are mobilized in Candido's discourse through rhetorical resources - figures, arguments, loci, and lexical selection - that amplify the writer. To do so, the paper draws on the theoretical assumptions of Rhetoric (ARISTOTELES, 2015) and the New Rhetoric (PERELMAN; OLBRECHTS-TYTECA, 2014; MEYER, 2007; FERREIRA, 2010; FIORIN, 2015), focusing on the concept of pathos. Furthermore, the study considers that journalistic literary criticism can lead the newspaper reader to become a reader of the novel, based on the rhetorical intentionality of the writer-critic and the passions mobilized in the readers.
Downloads
References
ABREU, Antonio Suárez. A arte de argumentar: gerenciando razão e emoção. Cotia: Ateliê Editorial, 13 ed, 2009.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Tradução: Leonel Vallando e Gerd Bornheim. São Paulo: Nova Cultura, 1991.
ARISTÓTELES. Retórica das paixões. Tradução: Isis Borges B. da Fonseca. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução: Manuel Alexandre Júnior, Paulo Alberto e Abel Pena. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
CORREA, Bruna Camargo. A retórica de Candido na construção das imagens de si e de Clarice. Mandinga, Redenção, v. 4, n. 1, p. 38-55, 2020. Disponível em: http://www.revistas.unilab.edu.br/index.php/mandinga/article/view/429. Acesso em: 10 nov. 2022.
CORREA, Bruna Camargo. O discurso candidiano na amplificação de Clarice Lispector. EID&A – Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, v. 21, n. 1, p. 25-42, 2021. DOI: doi.org/10.47369/eidea-21-1-2928
DURÃO, Fabio Akcelrud. O que é crítica literária? São Paulo: Nankin Editorial, Parábola Editorial, 2016.
FERREIRA, Luiz Antonio. Leitura e persuasão: princípios de análise retórica. São Paulo: Contexto, 2010.
FIORIN, José Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2015.
FIORIN, José Luiz. Figuras de Retórica. São Paulo: Contexto, 2019.
GOTLIB, Nádia. B. Clarice: uma vida que se conta. São Paulo: EDUSP, 2009.
LISPECTOR, Clarice. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 2019.
LISPECTOR, Clarice. Todas as Crônicas. Org. Pedro Karp Vasquez. Rio de Janeiro: Rocco, 2018.
MEYER, Michel. Prefácio: Aristóteles ou a retórica das paixões. In: ARISTÓTELES. Retórica das paixões. Tradução: Isis Borges B. da Fonseca. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
MEYER, Michel. Questões de Retórica: linguagem, razão e sedução. Tradução: António Hall. Lisboa: Edições 70, 2007.
PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução: Maria Ermantina A. P. Galvão. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
REBOUL, Oliver. Introdução à retórica. Tradução: Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
RODRIGUES, Joana. Antonio Candido e Ángel Rama: Críticos Literários Na Imprensa. São Paulo: EDUNIFESP, 2018.
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).