Academic argumentation: an analysis of the rhetoric action of the Practical guide to scientific writing
Abstract
In this paper, we interpret some writing orientations of the Practical guide for scientific writing, which is, according to Volpato (2015), a manual that supports researchers in composition of academic papers fitting an international pattern. The goals of this text are to analyze: 1) rhetorical strategies mentioned by the Practical Guide that involve the production of knowledge on scientific writing and (2) positions on scientific writing (and, implied in this, on science in general) present in such guidelines. As a theoretical-methodological framework, we dialogue with studies that conceive language as social action and, in this sense, they emphasize the rhetorical and performative dimension of human action, mainly the academic writing action. As a result, we offer subsidies for a better comprehension about dominant points of view concerning scientific writing and the needed respect to the diversity of disciplinary cultures (HYLAND, 2011).
Downloads
References
ARAÚJO, Júlio.; DIEB, Messias; COSTA, Sayonara. O QNP e as dificuldades de construção do objeto de pesquisa: uma experiência de aprendizagem mediada sobre o gênero projeto de pesquisa. DELTA, São Paulo, v. 33, n.3, p. 729-757. 2017. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/delta/v33n3/1678-460X-delta-33-03-00729.pdf Acesso em: 16 set. 2020.
AUSTIN, John. How to do things with words. Cambridge: Harvard University Press, 1990.
BAZERMAN, Charles. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como textos organizam atividades e pessoas. Tradução: Judith Hoffnagel. In: BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo, Editora Cortez, 2005. p. 19-46.
BAZERMAN, Charles. Escrevendo bem, cientificamente e retoricamente: consequências práticas para escritores da ciência e seus professores. Tradução: Judith Hoffnagel. In: BAZERMAN, Charles. Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2011. p. 59-78.
BAZERMAN, Charles. Retórica da ação letrada. Tradução: Adail Sobral, Angela Dionisio, Judith Hoffnagel e Pietra Acunha. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
BAZERMAN, Charles et al. Escribir a través del currículum: un guía de referencia. Edición: Federico Navarro. Córdoba: Editora de la Universidad Nacional de Córdoba, 2016.
BRANDÃO, Helena. Pragmática linguística: delimitações e objetivos. In: MOSCA, Lineide (org.). Retóricas de ontem e hoje. São Paulo: Humanitas, 2001. p. 161-182.
FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse: textual analysis for social research. Londres: Routledge, 2003.
FIORIN, Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2015.
HYLAND, Ken. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. Singapura: Pearson Education Limited, 2000.
HYLAND, Ken. Academic discourse: English in a global context. London: Continuum, 2011.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. A dimensão crítica da teoria dos atos de fala. In: FERREIRA, Ruberval; RAJAGOPALAN, Kanavillil (orgs.). Um mapa da crítica nos estudos da linguagem e do discurso. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 85-94.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. O discurso científico, seus desdobramentos e seus embustes. In: GONÇALVES, Adair; GÓIS, Marcos (orgs). Ciências da linguagem: o fazer científico. v. 2. Campinas: Mercado de Letras, 2014. p. 7-24.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Argumentação e discurso científico numa perspectiva pragmática. Revista do GEL, Araraquara, v. 37, p. 113-119, 2008. Disponível em: http://www.novomilenio.inf.br/nmlogs/log/2008000c.pdf. Acesso em: 12 out. 2021.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. A verdade na/da argumentação. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 35, p. 39-48, 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637127. Acesso em 12 out. 2021.
VOLPATO, Gilson. Guia prático para redação científica. Botucatu: Best Writing, 2015.
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).