The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays

Keywords: Text plan, Authorship, Argumentation, Argumentative essays

Abstract

Argumentation and authorship are desirable qualities for texts of all genres. One of the factors favoring these characteristics is macrostructural planning, also known as text plane. The present article, which has as its object the analysis of an essay from Enem 2019, aims to discuss the relationship between text plan, argumentation, and authorship. To do so, we mobilize concepts from Text Linguistics and the criteria proposed by Inep for the evaluation of argumentative essays (BRASIL, 2019; 2020). As for the methodology, it is bibliographic research of qualitative nature. The results showed that the model essay analyzed presents the defense of a point of view supported by an authorial and consistent argumentation, from which a text plan is inferred, thus proving that text plan, argumentation and authorship constitute an interdependent triad.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Dall Cortivo Lebler, Universidade Federal de Santa Catarina

Docente da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil.

 

 

 

Luiza Guimarães Lanes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestranda em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil.

 

References

ADAM, Jean-Michel. La linguistique textuelle: introduction à l’analyse textuelle des discours. Paris: Armand Colin, 2005.

BARBISAN, Leci B. A produção de discursos argumentativos na escola. Revista Desenredo, v. 1, n. 2, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Redações Enem 2019: material de leitura, módulo 05, competência III. Brasília: INEP, 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2020: cartilha do participante. Brasília: INEP, 2020.

CABRAL, Ana Lúcia Tinoco. O conceito de plano de texto: contribuições para o processo de planejamento da produção escrita. Linha D’Água, v. 26, n. 2, p. 241-259, 2013.

DUCROT, Oswald. Princípios de Semântica Linguística: dizer e não dizer. São Paulo: Cultrix, 1987.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Angela; MACHADO, Ana Raquel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (orgs.). Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 19-36.

MARQUESI, Sueli; ELIAS, Vanda; CABRAL, Ana Lúcia. Planos de texto, sequências textuais e orientação argumentativa. In: MARQUESI, Sueli; PAULIUKONIS, Aparecida; ELIAS, Vanda. Linguística textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017. p. 13-32.

MARQUESI, Sueli et al. Plano de texto contexto: conceitos em interface para o tratamento da escrita e da leitura em mídia digital. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 13, n. 25, p. 40-59, 2019.

OLIVEIRA, Lucas; QUEIROZ, Maria E. Plano de texto e produção escrita: a construção composicional de gêneros na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 29, p. 299-319, 2020.

PLATÃO, Francisco; FIORIN, José Luiz. Lições de texto: leitura e redação. São Paulo: Ática, 2005.

POSSENTI, Sírio. Indícios de autoria. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 105-124, 2002.

POSSENTI, Sirio. Notas sobre a questão da autoria. Matraga, Rio de Janeiro, v. 20, n.32, p. 239-250, 2013.

RABIN, Bruno; PINNA, Rafael; BIAR, Liana. Pré-vestibular social: redação. v. 1. Rio de Janeiro: Fundação Cecierj, 2014.

REBOUL, Olivier. Introdução à retórica. 2. ed. Tradução: Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SANTOS, Leonor Werneck dos; LEBLER, Cristiane Dall’ Cortivo. Texto, gramática e ensino: o conceito de análise linguística/semiótica. In: WIEDERMER, Marcos Luiz; OLIVEIRA, Mariangela Rios (org.). Texto e gramática na Educação Básica: novos contextos, novas práticas. Campinas: Pontes, 2021. p. 45-76.

Published
2021-12-31
How to Cite
Lebler, C., & Lanes, L. (2021). The triad text plan, argumentation, and authorship in Enem essays. Revista Eletrônica De Estudos Integrados Em Discurso E Argumentação, 21(3), 38 - 54. https://doi.org/10.47369/eidea-21-3-3205