Argumentation, gender and memes in political discourse
Abstract
This article discusses language from an argumentative-discursive point of view to deal with gender issues, having the Brazilian political discourse in the Bolsonaro administration as its starting point and background. From the analysis of the textual genre “meme,” it is studied the minimal prototypical argumentative sequence by Adam (2008). By analyzing this sequence, it will be demonstrated that, from a textual point of view, the criticism of the government the sequence reproduces is well-grounded; however, from the discursive point of view, there are lapses in meaning, which tend to show an identification of the critical subject with the very object of his/her criticism. It is argued, thus, that subjects build their argumentative statements to either reinforce or refute a given political project but do not completely control their discourse, given that discursive formations, as well as language itself, are not entirely transparent.
Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado (notas para uma investigação). In: ZIZEK, Slavoj. Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007. p. 105-142.
AMARAL, Maria Virgínia Borges. O avesso do discurso: análise de práticas discursivas no campo do trabalho. Maceió: EDUFAL, 2007.
BUCHOLTZ, Mary; HALL, Kira. Language and identity. In: DURANTI, Alessandro. A Companion to Linguistic Anthropology. London: Blackwell, 2004. p. 369-394.
COURTINE, Jean-Jacques. Definição de orientações teóricas e construção de procedimentos em Análise do Discurso. Policromias – Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 14-35, 2016.
DIAS, Cristiane. Análise do discurso digital: sujeito, espaço, memória e arquivo. Campinas: Pontes, 2018.
ECKERT, Penelope; MCCONNELL-GUINET, Sally. Linking the linguistic to the social. In: ECKERT, Penelope; MCCONNELL-GUINET, Sally. Language and gender. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. p. 52-90.
GALLEGO, Esther Solano et al. O ódio como política: a reinvenção das direitas do Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.
LAGAZZI, Suzy. A equivocidade na imbricação de diferentes materialidades significantes. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPOLL, 23, 2008, Goiânia, GO. Resumo expandido. Goiânia, Anpoll, 2008. Disponível em: https://dlm.fflch.usp.br/sites/dlm.fflch.usp.br/files/Suzy%20Lagazzi.pdf. Acesso em: 22 ago. 2022.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Tipologia do discurso e regras convencionais. In: ORLANDI, Eni Puccinelli. A linguagem e seu funcionamento. 4. ed. Campinas: Pontes, 1996.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e argumentação: um observatório do político. Fórum Linguístico, Florianópolis, n. 1, p. 73-81, 1998.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2020.
PÊCHEUX, Michel. Delimitações, inversões, deslocamentos. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 19, p. 7-24, 1990.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Ed. Unicamp, 2014.
ZOPPI-FONTANA, Mónica Graciela. Argu(meme)ntando: argumentação, discurso digital e modos de dizer. In: PIRIS, Eduardo Lopes; AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan de (orgs.). Discurso e argumentação: fotografias interdisciplinares - v. 1. Coimbra: Grácio Editor, 2018. p. 135-157.
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).