A semiotização de mundo na Veja: noticiar para convencer

Keywords: Semiolinguistics, Semiotization of world, Magazine covers, Veja

Abstract

This paper, which is part of post-doctoral research in progress, aims to analyze the semiotization of the world in some covers of Veja magazine about the Covid-19 pandemic. Veja magazine is configured as a product of the journalistic field, whose legitimacy lies not only in producing and disseminating information, but also in updating reality and renewing the apprehension of the world. As its name indicates, Veja shows what it thinks is important to know, in a particular way, not in a transparent way. Thus, from the Semiolinguistic theory of Discourse Analysis, aiming at a qualitative study, some concepts dear to the theory will be presented, such as the process of semiotization of the world (Charaudeau, 1995); the interenunciative act between the communicating subject and the interpreting subject (Charaudeau, 2001) and the modes of discourse organization (Charaudeau, 2008).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ilana da Silva Rebello, Universidade Federal Fluminense (UFF), Brasil

Universidade Federal Fluminense (UFF), Brasil

 

References

AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. Coordenação da tradução: Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio-Ferreira. Tradução: Angela M. S. Corrêa et al. São Paulo: Contexto, 2018.

ARISTÓTELES. Retórica. Tradução: Marcelo Silvano Madeira. São Paulo: Rideel, 2007.

CHARAUDEAU, Patrick. Les conditions de compréhension du sens de discours. In: Anais do I Encontro Franco-Brasileiro de Análise do Discurso. Rio de Janeiro: UFRJ, 1995, p. 9-16.

CHARAUDEAU, Patrick. Análise do discurso: controvérsias e perspectivas. Tradução: Wander Emediato de Souza. In: MARI, Hugo et al (Orgs.). Fundamentos e dimensões da análise do discurso. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso FALE/UFMG; Carol Borges Editora, 1999. p. 27-43.

CHARAUDEAU, Patrick. Uma teoria dos sujeitos da linguagem. Tradução: Ida Lúcia Machado, Renato de Mello e Williane Viriato Rolim. In: MARI, Hugo et al. Análise do discurso: fundamentos e práticas. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso – FALE/UFMG, 2001. p. 23-37.

CHARAUDEAU, Patrick. Uma análise semiolinguística do texto e do discurso. Tradução: Angela M. S. Corrêa. In: PAULIUKONIS, Maria Aparecida Lino; GAVAZZI, Sigrid (Orgs.). Da língua ao discurso: reflexões para o ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 11-27.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. Tradução: Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2006a.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. Tradução: Fabiana Komesu e Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Contexto, 2006b.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. Coordenação da equipe de tradução: Ângela M. S. Corrêa e Ida Lúcia Machado. São Paulo: Contexto, 2008.

CHARAUDEAU, Patrick. Um modelo sócio-comunicacional do discurso: entre situação de comunicação e estratégias de individualização. Tradução: Grenissa Stafuzza. In: STAFUZZA, Grenissa; PAULA, Luciane de (Orgs.). Da análise do discurso no Brasil à análise do discurso do Brasil. Uberlândia: Edufu, 2010.

CHAUI, Marilena. O que é ideologia? 38. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Tradução: Vera da Costa e Silva et al. 26. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

HERNANDES, Nilton. A mídia e seus truques: o que jornal, revista, TV, rádio e internet fazem para captar e manter a atenção do público. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. La enunciacion: de la subjetividad en el lenguaje. 3. ed. Buenos Aires: Edicial, 1997.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARCONDES FILHO, Ciro. O capital da notícia: jornalismo como produção social da segunda natureza. São Paulo: Ática, 1986.

SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

Published
2022-06-15
How to Cite
Rebello, I. (2022). A semiotização de mundo na Veja: noticiar para convencer. Revista Eletrônica De Estudos Integrados Em Discurso E Argumentação, 22(1), 22-37. https://doi.org/10.47369/eidea-22-1-3261
Section
Artigos