The primacy of the disposition: Dziga Vertov and the exaltation of the Soviet man

Keywords: Cinema, Rhetoric, Disposition, Edition

Abstract

This article aims to analyze the important cinematographic work executed by the russian filmmaker Dziga Vertov, with emphasis on the fundamental documentary Man with a movie camera, produced in 1929. His cinema is inserted in something defined by Sergei Eisenstein as parti-pris – taking position –, a type of filmic production that thinks through images (XAVIER, 2014), refuting the linearity of classical decoupage based on a narrative-representative type. The main axes defended by Vertov are Kino-Pravda (true cinema) and Kino-Glaz (cine-eye), with the edition being structured in a dialectical way. This last point will have our attention, considering the rhetorical system and the four parts of rhetoric – invention, disposition, elocution and action (REBOUL, 2004). We assume that the cinema practiced by the Russian filmmaker is grounded in the disposition and in the mobilization of the epideictic genre, materialized in the exaltation of Soviet values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Ávila Arcanjo, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil.

References

ALVARENGA, Nilson Assunção; CONCEIÇÃO, Pedro Nogueira. Dziga Vertov e as vanguardas cinematográficas: o construtivismo russo em diálogo com o impressionismo francês. In: JÚNIOR, Carlos Pernisa (org.). Vertov: o homem e sua câmera. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009, p. 73-85.

AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. Coordenação da equipe de tradução: Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio-Ferreira. São Paulo: Contexto, 2018.

ARISTÓTELES. Retórica. Tradução: Edson Bini. São Paulo: Edipro, 2011.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Seleção e organização: Cesar Guimarães e Rubens Caixeta. Tradução: Agustin de Tuguy, Oswaldo Teixeira e Rubens Caixeta. Belo Horizonte: Ed.UFMG, 2008.

DANBLON, Emmanuelle. L’homme rhétorique: culture, raison, action. Paris: Les Éditions du Cerf, 2013.

FIORIN, José Luiz. Figuras de retórica. São Paulo: Contexto, 2016.

KRACAUER, Siegfried. De Caligari a Hitler: uma história psicológica do cinema alemão. Tradução: Tereza Ottoni. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.

MEYER, Michel. A retórica. Tradução: Marly N. Peres. São Paulo: Ática, 2007.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Tradução: Mônica Saddy Martins. 5.ed. Campinas: Papirus, 2014.

ORLANDI, Eni Pulccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 12.ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução: Maria Ermantina Galvão. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

REBOUL, Olivier. Introdução à retórica. Tradução: Ivone Castilho Benedetti. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

XAVIER, Ismail. A experiência do cinema: antologia. 4.ed. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilmes, 2008.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 6.ed. São Paulo: Paz e terra, 2014.

Published
2021-12-31
How to Cite
Ávila Arcanjo, F. (2021). The primacy of the disposition: Dziga Vertov and the exaltation of the Soviet man. Revista Eletrônica De Estudos Integrados Em Discurso E Argumentação, 21(3), 1 - 16. https://doi.org/10.47369/eidea-21-3-3141