Contributions from the New Rhetoric and Foucault’s thought to the teaching of argumentative discourse

Palavras-chave: Argumentative strategies, Teaching and learning process, Discursive procedures

Resumo

This article draws on the argumentative scheme described by New Rhetoric (PERELMAN; OLBRECHTS-TYTECA, 1971 [1958]), reinterpreted by some notions analyzed by Foucault (1972), to propose criteria that can guide the teaching of argumentative discourse in basic education. Based on the interpretive methodology (ERICKSON, 1986), first, it discusses how rhetorical reasoning by connection and association impacts the composition of discourses in society. Second, it articulates discursive and rhetorical concepts to compose orientations that favor the development of teaching and learning processes aimed at the formation of subjects who can assume positions related to other positions in various social circumstances.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ARAÚJO, Inês Lacerda. Formação discursiva como conceito chave para a arqueogenealogia de Foucault. Revista Aulas. Dossiê Foucault, n. 3, 2007.

AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan. Capacidades argumentativas de professores e estudantes da educação básica em discussão. In: PIRIS, Eduardo Lopes; OLÍMPIO-FERREIRA, Moisés (Org.) Discurso e Argumentação em múltiplos enfoques. Coimbra: Grácio Editor, 2016. p. 167-190.

BITZER, Lloyd. The Rhetorical Situation. Philosophy and Rhetoric, n. 1, p. 1-15, 1968.

ERICKSON, Frederick. Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. In: WIT¬TROCK, Merlin C. (Org.). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de obser¬vación. Barcelona: Ed. Paidós, 1986. p. 195-301.

FOUCAULT, Michel. The Archaeology of Knowledge and The Discourse on Language. Translated by A. M. Sheridan Smith. New York: Pantheon Books, 1972.

FOUCAULT, Michel. Politics of Truth. Edited by Sylvère Lotringer & Lysa Hochroth. New York: Semiotext(e), 1997.

GRÁCIO, Rui Alexandre. Perspectivismo e argumentação. Coimbra: Grácio Editor 2013a.

GRÁCIO, Rui Alexandre. Vocabulário crítico de argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2013b.

GRÁCIO, Rui Alexandre. Do discurso argumentado à interação argumentativa. EID&A – Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, 1, 117-128, 2011.

GRÁCIO, Rui Alexandre. Para uma teoria geral da argumentação: questões teóricas e aplicações didácticas. 434 f. Tese (Doutoramento em Ciências da Comunicação, área de conhecimento Semiótica da Comunicação). Instituto de Ciências Sociais. Universidade do Minho, 2010.

LEMKE, Thomas. Critique and Experience in Foucault. Theory Culture Society, v. 28, n. 4, p. 26-48, 2011.

ONG, Walter J. The Writer’s Audience Is Always a Fiction. PMLA, v. 90, n. 1, p. 9-21, Jan. 1975.

PARK, Douglas B. The Meanings of “Audience”. College English, v. 44, n. 3, p. 247-257, mar. 1982.

PERELMAN, Chaïm. The Realm of Rhetoric. Translated by William Kluback. Notre Dame, IN: University of Notre Dame, 1982 [1977].

PERELMAN, Chaïm. Éducation et Rhétorique. In: ______. Justice et raison. Travaux de la Faculté de Philosophie et Lettres de l’Université de Bruxelles. Bibliothèque de Philosophie, tomo XXV. 2. ed. Belgique: Presses Universitaires de Bruxelles. 1970 [1963]. p. 104-113.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. The New Rhetoric – A Treatise on Arumentation. Translated by John Wilkinson e Purcell Weaver. Notre Dame, IN: University of Notre Dame, 1971 [1958].

Publicado
2020-05-07
Como Citar
Michelan de Azevedo, I. C. (2020). Contributions from the New Rhetoric and Foucault’s thought to the teaching of argumentative discourse. Revista Eletrônica De Estudos Integrados Em Discurso E Argumentação, 20(1), 118-136. https://doi.org/10.17648/eidea-20-2698
Seção
Artigos